Trygga Möten

Scouterna arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. På Scouternas stämma Demokratijamboree 2012, beslutades att alla ledare ska gå ledarutbildningen Trygga Möten. Scouterna vill att det inte ska finnas några övergrepp i samhället.

Genom arbetet med Trygga Möten rustar Scouterna ledare för att våga agera om något händer. Vi vill att det överallt ska finnas trygga möten för unga, alltså möten som är helt fria från övergrepp i alla former.

Trygga möten är en kurs för ledare, funktionärer och styrelse som ska ge just “trygga möten” för alla barn och ungdomar i Scouterna. I Boden scoutkår ska alla aktiva ledare och alla i styrelsen gå Trygga möten vart tredje år.

Trygga möten finns både som fysisk kurs och som webbkurs. Webbkursen kan man göra när som helst och tar ca 1 timme. Fysiska kurser anordnas inte så ofta här uppe i Norrbotten.

Efter kursen får du ett intyg som visar att du klarat kursen. Kursintyget sparas i din profil i Scoutnet, men ha gärna det senaste intyget sparat på tex datorn så du kan kolla upp när du senast gick kursen, ifall det blir några oklarheter.

Gå Trygga Mötens webbkurs för scoutledare »

Läs mer om Trygga Möten »

PS: Om det är första gången du använder Luvit eller loggar du in med en ny mailadress? Klicka på länken ovan. När du kommer till startsidan klickar du på ”Glömt lösenord?”. Du får då en länk mailad till dig så att du kan återställa ditt lösenord.